29 (494)

Wiedz serce, że jeśli tę studnię* opuścisz,
gdzie pójdziesz, rozczarujesz się i wrócisz.

Bądź czujne, ponieważ rozum będzie cię kusił
i jak Adam raj stracisz, jeśli go posłuchasz.

Jeśli, spragnione, ze źródła życia* wrócisz,
nie dziw się, gdy los się od ciebie odwróci.

W nadziei, że jak słońce jasne się pojawisz,
zginę jak świt, pragnąc Twój blask zobaczyć.

Jak wiatr poranny* moje żarliwe pragnienie*
zawieje nad tobą i z pąka w różę przemieni.

Ciemna noc, nie ma cię, straciłem już siłę.
Już czas, abyś jak księżyc znów się zjawiła.

Na twoją drogę wiele łez strumieni wylałem
w nadziei, że jak cyprys wesoły się zjawisz.

Nie smuć się Hafezie, ona do ciebie wróci,
piękna niczym Józef* i dom smutku opuścisz.

tłum. albert kwiatkowski

studnia - chodzi o dołek na podbródku. W literaturze perskiej jest to studnia, do której wpada serce kochającego.
źródło życia - według dawnych wierzeń, w ciemnościach, jakie panowały na krańcach świata, było źródło, którego wody dawały nieśmiertelność. Legendy mówią, że bezskutecznie szukał go Aleksander Wielki. Udało się to Chezrowi, prorokowi i świętemu z legendy arabskiej. Zyskał on nieśmiertelność: znalazłszy źródło życia, napił się z niego wody. Chezr w islamie symbolizuje mądrość i wieczną młodość. Postać ważna dla sufich, uchodzi bowiem za niewidzialnego mistrza drogi inicjacyjnej.
wiatr poranny - bad-e saba jest to chłodny wietrzyk, wiejący o poranku na wiosnę. Uważa się, że przynosi on radość i wieści od zakochanych; dzięki niemu kwitną kwiaty.
żarliwe pragnienie - tak tłumaczę wyrażenie dam-e hemmat. Dam to przede wszystkim "oddech", ale też np. "ciepło" i "mowa". W mistycyzmie słowo to kojarzy się ono z życiodajnym oddechem Boga. Słowo hemmat zaś w terminologii sufickiej oznacza dążenie serca do całkowitego skupienia się na Bogu w celu osiągnięcia pełni.
smukły cyprys - w literaturze perskiej cyprys ze względu na swój kształt, jest symbolem ukochanej osoby.
Józef - ostatni z patriarchów biblijnych, muzułmański prorok, ukochany syn Jakuba. W literaturze perskiej uosabia piękno.